Verslas pastebi pokyčius darbo rinkoje – vasara nesutrukdė rasti naujų darbuotojų

Nors daugeliui vasara – atostogų metas, tačiau įmonėse nestojo nei pradėti darbai, nei naujų darbuotojų pritraukimas. Lietuvos verslas pastebi, kad ką tik pasibaigusi vasara pasižymėjo naujomis tendencijomis darbo rinkoje, kurios padėjo išlošti tiek darbdaviams, tiek darbuotojams, rašoma agentūros „Fabula“ išplatintame pranešime.

Vienoje atrankų srityje – gerokai lengviau

„Sakoma, kad vasarą geriau nepradėti naujų darbuotojų atrankų, o verčiau kibti į darbus rudenį, kai visi grįš iš atostogų. Tačiau mūsų patirtis rodo, kad vasaros metu pradėtas procesas turi teigiamos įtakos užmezgant ilgalaikius darbo santykius“, – sako Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorės „Litgrid“ personalo skyriaus vadovė Odeta Zubrienė.

Nors šiltuoju metų laiku aplikuojančių kandidatų skaičiaus augimo nepastebėta, tačiau šiemet labai aiškiai išryškėjo kita tendencija – tiesioginė personalo paieška (angl. headhunting) tapo efektyvesnė ir geranoriškesnė.

„Kai visi įsisuka į darbo sūkurį, susitikimas veja susitikimą (ypač dirbant nuotoliniu būdu), pritraukti potencialų kandidatą susipažinti ir pasikalbėti apie karjeros galimybes ne visada būna tinkamas metas. Kartais kandidatui išties dar neatėjo laikas pokyčiams, bet kartais darbų gausoje jis tiesiog neturi laiko apmąstyti, išklausyti pasiūlymo ir paprasčiausiai atsisako galimybės“, – pažymi O. Zubrienė.

Vasarą natūraliai keičiasi darbo tempas: sulėtėja, tampa svajingesnis, atsiranda daugiau erdvės pamąstymams apie ateitį. Tad personalo valdymo ekspertė pastebi, kad gerokai dažniau yra ir sutinkama pasikalbėti apie siūlomą naują poziciją. Suveikia ir pats paprasčiausias žmogiškasis faktorius – vasarą tiesiog dauguma yra geresnės nuotaikos, atviresni naujoms galimybėms ir pokalbiams.

Pasikeitę prioritetai

„Dabar visi kalba apie tai, kaip įmonėms yra sunku susirasti darbuotojus. Bet tiesa ta, kad šiųmetiniame vasaros kontekste ir specialistams gali būti pakankamai sudėtinga susirasti jiems tinkančią įmonę“, – pastebi „Litgrid“ personalo skyriaus vadovė.

Pokalbiai su kandidatais atskleidė, kad dabar jie ypač daug dėmesio skiria įmonės ir net viso sektoriaus stabilumui. Pasak O. Zubrienės, jeigu anksčiau specialistai buvo linkę labiau rizikuoti, išbandyti naujas veiklas ir pažiūrėti, ką geba, o ko ne, tai šiuo metu pasaulis kviečia sugrįžti prie kiekvienam žmogui svarbių pamatinių vertybių: profesionalumo, bendradarbiavimo ir pažangos – to, kas iš tiesų suteikia tvirtumo ir saugumo gyvenime.

Nors talentų stygius darbo rinkoje tikrai juntamas, ir patys talentai mato, kokia nepastovi gali būti situacija. Karantino metu daug žmonių ėjo į prastovas, nemažai neteko ir darbo. Paskelbus sankcijas karą Ukrainoje pradėjusiai Rusijai, į rizikos grupę pateko visos su ja ekonominių ryšių turėjusios įmonės ir sektoriai – net ir valstybinės įmonės, pavyzdžiui, „LTG Link“ skelbė apie 2 tūkst. darbuotojų atleidimą.

„Net jeigu ir tau, tavo įmonei ar sektoriui tai nepadarė tiesioginės įtakos, tokia aplinka pažadina instinktą rūpintis savo saugumu. Todėl pastebime, kad energetikos sektorius įvairiems specialistams tampa vis patrauklesnis. Jis visada įtraukiantis, nes apima ne vien telefono pakrovimą, bet ir aplinkosaugą – per elektromobilius, atsinaujinančią energetiką, o kiekviena sritis čia grindžiama moksline pažanga ir inovacijomis. Pastaraisiais metais Lietuvoje vyksta energetikos transformacija ir atsinaujinančios energetikos proveržis, taigi stipriai augs ne tik elektros vartojimo, bet ir specialistų, įgyvendinančių šį elektrifikacijos šuolį, poreikis. Šios tendencijos suteikia saugumo, stabilumo ir labai patrauklių darbo perspektyvų“, – sako O. Zubrienė.

„Litgrid“ personalo skyriaus vadovė pastebi, kad šios aplinkybės keičia ir motyvaciją renkantis darbo vietą. Anksčiau stiprūs kandidatai labiausiai žiūrėdavo į konkrečią siūlomą poziciją, kad ir kurioje srityje ji siūloma. Dabar daug dideles kompetencijas turinčių specialistų atvirai sako, kad juos domina būtent pats energetikos sektorius ir galimybės prisidėti prie įdomių projektų jame.

Mitai neigiami aiškiais procesais

Skaitmeninės transformacijos kompanijos „Zenitech“ Lietuvoje personalo vadovės Jelenos Balkūnaitės-Cybos teigimu, vis dar sklando daug klaidingų įsitikinimų apie samdą vasaros metu, todėl juos svarbu paneigti tiek kandidatams, tiek ir patiems atrankų specialistams.

Pasak jos, vienas iš labiausiai kandidatus atbaidyti galinčių neteisingų stereotipų – esą vasaros metu visas procesas užtrunka ilgiau.

„Tai mitas, nes pačiai įmonei svarbu veikti operatyviai – juk esant tokiai didelei darbo jėgos paklausai, galite būti tikri, kad kandidatai kalbasi su keliomis įmonėmis. Ištemptas pokalbių procesas arba komunikacijos stoka yra didelis minusas įmonei – kandidatai nenorės amžinai laukti. Be to, ilgas procesas vargina ne tik juos, bet ir jau esamus darbuotojus, kurie dalyvauja atrankos procese. Dėl to pas mus įdarbinimas bet kuriuo metų laiku trunka ne ilgiau nei 20 kalendorinių dienų, o kartais ir trumpiau“, – sako J. Balkūnaitė-Cyba

Ne ką mažiau svarbu ir pasirūpinti tuo, kas vyksta jau po pasiūlymo priėmimo. Pasak „Zenitech“ personalo vadovės, net ir daliai darbuotojų atostogaujant, efektyviam naujoko įsiliejimui į komandą būtina užtikrinti, kad jis visuomet turėtų į iškylančius klausimus galinčių atsakyti žmonių.

„IT sektoriuje svarbiau ne hierarchija, o reikalingų žmonių turėjimas šalia. Todėl mūsų įmonėje kiekvienas turi kelis vadovus, kurie padeda skirtingais klausimais: asmeninio tobulėjimo (su juo dalijamasi, kaip vyksta darbai, kaip jaučiamasi), techninis (su kuriuo aptariamas vaidmuo projekte, pasiskirstomos užduotys), o kas ketvirtį turime didesnius susitikimus, kai įmonės vadovas aptaria pasiektus rezultatus, kartu įveiktus iššūkius ir naujas strategijas“, – pasakoja J. Balkūnaitė-Cyba

Taip pat, pasak žmogiškųjų išteklių ekspertės, mitas ir tai, kad vasarą įsidarbinęs specialistas galės pailsėti tik metų pabaigoje. Darbdavio interesas – patenkintas ir pailsėjęs darbuotojas, tad į pirmųjų atostogų suteikimą paprastai žiūrima itin lanksčiai, ir net ir naujai startavę specialistai išleidžiami paatostogauti dar net nepraėjus bandomajam laikotarpiui.

Vasarą atsiranda naujų galimybių

Pasak J. Balkūnaitės-Cybos, vasara itin sėkminga įdarbinimo prasme gali būti ypač toms įmonėms, kurios turi sukūrusios tvirtą vidinę kultūrą ir geba efektyviai megzti naujus ryšius.

„Potencialių darbuotojų medžioklė vyksta ne tik „LinkedIn“, ją vykdo ne tik įdarbinimo specialistai – patys įmonės darbuotojai yra jos ambasadoriai. Reprezentatyvus įmonės pristatymas ir atstovavimas net ir artimų draugų rate gali sudominti specialistus ir paskatinti juos pasidomėti – tai kokios gi atviros pozicijos yra?“, – sako ji.

J. Balkūnaitė-Cyba sutinka ir su O. Zubriene, kad vasarą labiau atsipalaidavę ir turėdami daugiau laiko žmonės linkę daugiau bendrauti. Todėl kandidatas gali kalbėtis net su keliais įmonės darbuotojais – nuo įdarbintojų ir personalo darbuotojų iki potencialių kolegų ir net vadovų. Tai reiškia, kad visi skirtingų lygių atstovai turi būti pasirengę papasakoti, ką reiškia dirbti jūsų organizacijoje.

„Galiausiai, personalo specialistų patirtis rodo, kad daugiau nei pusė iš atostogų grįžusių žmonių yra labiau linkę ieškoti kito darbo. Talentų ieškantiems darbdaviams svarbu nepramiegoti tokios galimybės ir laiku savo pasiūlymu sudominti pasirinktu keliu abejoti pradėjusius specialistus“, – pataria „Zenitech“ personalo vadovė.

Powered by

Programos partneriai

Programos partneriai

Programos draugai

+
Slapukų nustatymai
Būtinieji
Šie slapukai yra būtini, kad veiktų svetainė, mūsų sistemose negali būti išjungti.
Funkciniai
Šie slapukai suteikia galimybę pagerinti funkcionalumą ir suasmeninimą, pavyzdžiui, jie pagerina pateikiamo turinio formatą ir formą, nustato šrifto dydį ar svetainės elementų pozicijas. Jie gali būti įdiegti mūsų arba kitų tiekėjų, kurie teikia į mūsų puslapius įdėtas paslaugas. Jei neleisite šiems slapukams veikti, kai kurios ar visos minėtos funkcijos negalės tinkamai veikti. Funkciniai slapukai šiuo metu nenaudojami.
Statistiniai
Šie slapukai leidžia mums skaičiuoti apsilankymus ir lankytojų srauto šaltinius, kad galėtume matuoti ir gerinti svetainės veikimą. Pvz., pateikti skaitomiausią turinį pagal rubrikas, kategorijas. Visa šių slapukų informacija yra apibendrinta, todėl anoniminė. Jei neleisite šiems slapukams veikti, nežinosime, kad lankėtės mūsų puslapyje. Statistiniai slapukai šiuo metu nenaudojami.
Reklaminiai
Šiuos slapukus per mūsų svetainę naudoja mūsų reklamos partneriai. Tos bendrovės gali juos naudoti jūsų interesų profiliui formuoti ir jums tinkamoms reklamoms kitose svetainėse parinkti. Jie veikia unikaliai identifikuodami jūsų naršyklę ir įrenginį. Jei neleisite šiems slapukams veikti, įvairiose kitose svetainėse nematysite mūsų tikslingai Jums skirtų pasiūlymų. Reklaminiai slapukai šiuo metu nenaudojami.